Selasa, 25 Ogos 2015

Latar Belakang Pembentukan Malaysia


  • Pembentukan Malaysia mula tercipta pada 27 Mei 1961 melalui ucapan perdana menteri yang  pertama iaitu Tunku Abdul Rahman Putra Al-haj di hotel Adelphi, Singapura. Idea ini dikemukakan kerana Tunku Abdul Rahman ingin membentuk satu penyatuan perpaduan dari  segi ekonomi, politik dan sosial melibatkan persekutuan Tanah Melayu dan kawasan-kawasan Jajahan British iaitu :-
    •  Brunei
    • Sabah
    • Singapura
    • Sarawak
  • Idea ini dikemukakan juga kerana tanah melayu dan wilayah-wilayah terbabit dilihat sukar untuk berdiri dikaki sendiri (berdikari). Ianya juga dilihat berasingam dalam menghadapi  sebarang  persaingan diperingkat antarabangsa. Dengan cara ini juga kerjasama antara penduduk di  wilayah-wilayah dapat dipertingkatkan dari segi politik, ekonomi dan social sekaligus demi  menjayakan pembentukan gagasan politik baru di asia tenggara. Gagasan ini juga bertujuan  untuk mengimbangi jumlah penduduk, meningkatkan kemajuan ekonomi.
  • Keseluruhan daripada idea ini telah menarik minat wartawan-wartawan yang hadir pada hari  tersebut dan menimbulkan pelbagai reaksi positif dan negatif terutama melibatkan wilayah-wilayah yang terbabit. Hal ini juga mendapat liputan di akhbar-akhbar dan membahaskannya.  Kebanyakan pihak ada yang mengatakan bahawa tindakan Tunku Abdul Rahman sangat  tergesa-gesa dan mengejutkan banyak pihak. Walhal, sebelum idea ini dibentangkan Tunku Abdul Rahman telah membuat beberapa persidangan dan pertemuan bersama beberapa  orang tokoh dari wilayah-wilayah terbabit.
  • Peristiwa-peristiwa yang membuktikan bahawa Tunku Abdul Rahman telah membuat  pertemuan sebelum mencadangkan gagasan ini ialah, pada bulan Januari 1961 Tunku Abdul  Rahman telah mengadakan pertemuan dengan Lee Kuan Yew di Singapura. Manakala  pertemuan bersama Senu Abdul Rahman semasa kunjungan beliau ke Sabah, Sarawak dan  Brunei. Pertemuan bersama Harold MacMilan, iaitu perdana menteri British pula diadakan di  London  pada  awal  tahun  1961. Perisitiwa ini membuktikan bahawa idea ini dititikberatkan  dan berpandangan jauh. Pada abad ke-19, idea ini telah diutarakan beberapa kali sebelum  kemerdekaan Tanah Melayu oleh Syarikat Berpiagam Borneo Utara, iaitu Lord Brassey yang  mencadangkan supaya negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat menjadi sebuah tanah  jajahan mereka. Tetapi cadangan itu ditolak oleh pemegang saham syarikat berkenaan.
  • Idea penggabungan semua wilayah juga sekali lagi dicadangankan oleh Pesuruhjaya Besar  British, Malcom Mac Donald pada tahun 1949-1952 namun cadangan ini tidak dilaksanakan.  Cadangan umpama ini juga pernah dilahirkan oleh Mohd.Ghazali Shafie pada tahun 1954  yang mencadangkan penubuhan Komenwal Asia Tenggara.
  • Idea gabungan yang lebih kecil yang melibatkan Tanah Melayu dan Singapura juga pernah  diutarakan beberapa kali, terutama oleh ketua menteri Singapura.
    • David Marshall (ketua menteri yang pertama)
    • Lim Yew Hock (ketua menteri yang kedua)
  • Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew juga pernah mengetengahkan hasrat Singapura  untuk bergabung dengan Tanah Melayu sebagai sebuah wilayah politik. Dalam tempoh  tersebut cadangan ini tidak mendapat perhatian daripada Perikatan Tanah Melayu.
  • Penggabungan kecil yang melibatkan Singapura dan Tanah Melayu tidak dapat diterima oleh  Persekutuan Tanah Melayu. Hal ini kerana fenomena akan melibatkan ancaman politik di  Tanah Melayu. Jumlah besar masyarakat Cina di Singapura boleh menggugat majoriti Melayu  yang wujud pada waktu itu. Imbangan kaum seumpama ini akan dipandang sebagai isu sensitif  kepada masyarakat melayu yang sebelum  ini lebih ramai dan mempunyai suara (hak-hak istimewa). Hal ini juga dikhuatiri ideologi komunis yang sedang hangat menular di Singapura  akan merebak dengan mudah ke Tanah Melayu.

1 ulasan: